AROMA - roma köztéri országos vándorkiállítás (2011)

AROMA - roma köztéri országos vándorkiállítás (2011)

AROMA

Képek és arcok a magyarországi romák világából című vándorkiállítás

 

A Nevelők Háza Egyesület a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával és a Törökfürdő Alapítvány a Magyarországi Roma Galéria Egyesülettel, OSI/ Budapesti Nyílt Társadalom Alapítvány tevékeny partneri együttműködésével „Aroma – Képek és arcok a magyarországi romák világából”címmel roma képzőművészeti alkotásokból és roma tematikájú fotókból, fotó-festményekből különleges és látványos köztéri tárlatot rendezett az ország 3 helyszínén:

·         2011. május 3-10. Szeged, Erzsébet Liget

·         2011. június 15-21. Pécs, Kossuth tér

·         2011. június 27 - július 3. Eger, Eszterházy tér

Kiállítási koncepció

A 3 helyszínen összesen három hétig nyitva tartó ingyenes kiállítás látványos, este is kivilágított, négy csillagból álló installációs rendszerre épült (ld. mellékelve a fotókat). Erre a rendszerre függesztettük fel 45 db. esőálló habkarton segítségével a kiállítási koncepciónak megfelelő három képi tematikát, melyek az alábbiak voltak:

Ragadjon a kultúra!

A 40 festmény-reprodukcióból álló tematika az utóbbi 40 év magyar roma festők által készített érdekes és izgalmas alkotását tartalmazta. A képek segítségével feltárult előttünk a romák festői szimbólumrendszere és színvilága: Péli Tamástól kezdve Szentandrássy Istvánon át egészen a legfiatalabb roma festőkig terjedt a résztvevők névsora. E kiállítási tematika jelentős része a közelmúltban megjelent „Cigány festészet Magyarország 1969-2009” festészeti album képanyagára épült.

Chachipe Diák

2008 novemberében a Nyílt Társadalom Intézet és az OSA Archivum online nemzetközi fotópályázatot hirdetett Chachipe Diák [igazság, valóság] címmel a Roma Integráció Évtizede Program 2005-2015 keretében 12 és 25 év közötti európai fiatalok számára. A versenyre három kategóriában lehetett pályázni - „Az utcám, a városom, ahol élek”; „Az én színes világom”; „Mi a baj”? - olyan fotókkal, melyek a romák életét mutatják be. A kiállítás ezen része  a pályázatra beérkezett fotókból válogatott 40 képet az Open Society Institute (OSI) együttműködő segítségével.

Cigány vagyok

Harmadik témablokkunk művészettörténeti és festészettörténeti stílusjegyek kifordításával játszott.  Terri Potoczna, a Londonban született, lengyel származású brit fotóművész önként vállalkozó magyar romákat kért arra, hogy ismert festményekről válasszanak ki maguknak egy-egy személyiséget, és bújjanak a bőrükbe. Kuriózumszerű fotósorozatán mai magyarországi romákat avat híres európai festmények főszereplőivé, emblematikus Vermeer és Caravaggio képek portréarcaivá. A művésznő e köztéri alkalomra 9 emblematikus képet válogatott „fotó-festményeiből”. 

Minden kiállítási helyszínen a program megnyitóval indult, mely a köszöntőkön túl tartalmazott szakmai kerekasztal-beszélgetéseket és zenei kulturális programelemeket is. (A városonkénti részletes megnyitó programja a mellékelt meghívókban található.) Pécsett, a kiállítás a Pécsi Országos Színházi Találkozó idején zajlott és részét képezte a POSZT OFF programsorozatnak is.

Kiállításainkkal számos, a roma kultúra iránt érdeklődő roma értelmiségit, nem roma származású városlakót, magyart és külföldit egyaránt elértünk a három hét alatt. Több mint 8.000 látogató tette tiszteletét installációnknál, átlagosan, személyenként legalább 15-20 percet eltöltve tárlatunk előtt. Tapasztalatunk szerint elértük alapvető célunkat: a látogatók számára meghatározó élménnyé tettük a művészeti befogadás és az elfogadás közös üzenetét, izgalmas kalandozást nyújtva a sztereotípiákon túli, összetett és színes világban.

Üzenetek

Köztéri tárlatunk alapvető célja megvalósult: a többség számára eredményes és izgalmas volt az utóbbi 40 év magyarországi roma festészetének emancipálása és színes, izgalmas világának bemutatása (ld. videoanyag csatolva). Sztereotípiákon túlmutatóan szakítani kívántunk azzal a meglehetősen rossz képi – és fotótörténeti beidegződéssel, mely a romákat kizárólag szociálisan kiszolgáltatott rétegként, kisebbségként kezeli és ábrázolja. Az általunk és az OSI által válogatott színvonalas, több mint 90 képen keresztül a romák aktív és öntevékeny világa tárult az érdeklődők elé, mely vitális, tradícióit ápoló közösségként mutatta be hazánk legnagyobb számú kisebbségét.

Fontos, kiemelt üzenete volt az „ Aroma” roma köztéri kiállítás marketing és PR-kampányának ugyanakkor az is, hogy többség és kisebbség együttélését nem csak politika és az esélyegyenlőség szemüvegén keresztül érdemes nézni, nem csak a létező problémákat szükséges kiemelni, hanem látni és láttatni érdemes a széles nyilvánosság előtt: a kortárs roma festészet a nemzeti kultúra integráns része, a magyar festészet és fotóművészet egyedi színfoltja. Egy másik, azonban legalább annyira fontos célkitűzésünk is megvalósult: a köztéri kiállítások reprezentatív környezete és a látogatók magas száma javított a roma közösség önértékelésén, új kulturális identitáselemekkel és élménnyel bővítette a kisebbség hétköznapjait, ünnepeit.

Médiamegjelenés

 Több mint 50 db. 30 mp-s szpottal reklámoztuk a 2011. május 03 és július 03. között összesen 3 hétig nyitva tartó AROMA kiállításokat (Szeged, Pécs, Eger) A kampányban Magyar Televízió M1 és M2 csatornája, Duna TV, Duna Autonómia, MR Kossuth Rádió és MR Petőfi Rádió vettek részt

Összesen 21 db. volt a 3 városban a sajtómegjelenések száma és ebből kiugróan magas volt a televíziós riport, beszámoló aránya ( 7 db.).

 

Projektcsoport:
Támogató:
Időtartam:
  • 2011.03.012011.06.30